大家好,我是林老师。
今年转去了一所新学校,教科学和华语。在这里和大家分享一些相关的资料。我也会在这里记录小朋友的作品,希望家长可以知道孩子在学校的学习情况。
有任何疑问可以email我:akenaling@gmail.com。
这是我的面子书:http://www.facebook.com/pages/Nams-Garden/432147186828508


留言的同学,请不要在这里聊天,你们可以讨论部落内的练习与常识,可以发问,可以写写你的看法。
写得好的同学,老师有赏~练习可以做在纸上,拿去办公室给我批改,全对的话有赏。但是必须是自己完成的哦!

Total Pageviews

Jika anda ingin membaca blog ini dalam bahasa lain, anda boleh guna translate di bawah. Selepas memilih bahasa yang lain, tunggu sebentar klik semula lagi translate dan memilih English.
p/s: Bahasa English translate dengan lebih tetap.

Translate

Sunday, March 17, 2013

PROGRAM LINUS

APA MAKSUD PROGRAM LINUS?

Akronim kepada perkataan LI (Literasi), NU (Numerasi) dan S (Screening – Saringan). Jadi maknanya Program Saringan Literasi dan Numerasi.


(考的生字还蛮深,如果家长有这方面的问题,可以email我。我可以分享有用的资料。)


Program ini dirancang dan dibentuk sebagai penambahbaikan program sedia ada (KIA2M), memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010menguasai asas membaca, menulis dan mengira pada akhir tahun 3 menjelang Tahun 2011.

不能通过LINUS的孩子,需要到医院做检查。测试是否阅读障碍。



DEFINISI LITERASI

Keupayaan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan dan ayat serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran dan komunikasi harian.

KEMAHIRAN ASAS LITERASI


TAHUN 1 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 500 patah perkataan dan ayat mudah.

(看到这个吗?这就是老师每一次给生字都是给10个,也要给足50次的生字,如果一个星期只是写一次10个生字,这是不可能可以达到的!!!所以必须以星期写两次,每次10个。希望家长可以体谅,我已经尽量让学生少写,每个生字只是写3次。)
TAHUN 2 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 800 patah perkataan dan ayat mudah menggunakan kata sendi.
TAHUN 3 – Boleh membaca, menulis dan memahami minima 1000 patah perkataan dan ayat mudah dengan kata sendi dalam satu perenggan.

DEFINISI NUMERASI

Keupayaan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.

KEMAHIRAN ASAS NUMERASI


TAHUN 1

- Kemahiran : Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 50.
- Operasi asas : Faham fakta asas tambah dan tolak
- Aplikasi : Mengira wang hingga RM 10, memahami masa dan ukuran asas
TAHUN 2
- Kemahiran : Membaca, menulis dan mengira turutan nombor hingga 100
- Operasi asas : Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi
-Aplikasi : Mengira wang hingga RM 50, memahami waktu dalam jam dan mengukur panjang/pendek objek
TAHUN 3
- Kemahiran : Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 1000.
- Operasi asas : Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi
- Aplikasi : Mengira wang hingga RM 100, memahami waktu dalam jam dan minit serta mengukur objek dalam unit piawai


LINUS



  • Semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir 2012
  • Terdiri dari guru Bahasa Malaysia dan guru Matematik serta dibantu oleh Guru Pemulihan
  • KIA2M (2006) memfokuskan kepada Tahun 1 sahaja. Tahun 2 dan 3 dibawah kendalian guru pemulihan
  • PROTIM memfokuskan pada Tahap 2 yang dirasakan terlalu lewat dalam usaha memulihkan kemahiran literasi dan numerasi
LATAR BELAKANG
  • * Satu daripada National Key Result Area (NKRA)
  • “semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir 2012”.
  • (NKRA = Bidang Keberhasilan Utama Negara)
  • * Mula dilaksanakan pada tahun 2010 melibatkan murid Tahun 1 di sekolah rendah (Kohort Pertama).
  • * Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) telah dipertanggungjawabkan untuk menerajui usaha mengatasi masalah literasi dan numerasi dalam kalangan murid sekolah rendah.
  • Rasional
  • * Program pemulihan untuk murid Tahun 2 dan 3 yang dikendalikan oleh guru pemulihan khas di sekolah masing-masing.
  • * Program Pemulihan Asas Kemahiran Membaca, Menulis dan Mengira (PROTIM) untuk murid Tahap II.
  • Masalah murid (yang tidak mempunyai masalah pembelajaran) yang belum menguasai kemahiran asas M3 dengan baik masih belum dapat diatasi sepenuhnya walaupun KPM telah melaksanakan pelbagai program pemulihan. Antaranya:
  • Program-program yang dilaksanakan tidak gagal tetapi tidak dapat memenuhi kehendak NKRA.
  • * KPM berpendapat suatu pendekatan yang bersepadu perlu dilaksanakan supaya masalah 3M dapat dikesan dan dipulihkan seawal Tahap I. Perkara ini perlu diberi perhatian yang serius kerana murid yang belum menguasai kemahiran asas 3M merupakan kumpulan yang berisiko keciciran dan sukar memenuhi keperluan melanjutkan pelajaran dan kerjaya.
  • * Program alternatif yang dirangka merupakan suatu program yang bersepadu untuk murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran Tahun 1, 2 dan 3 (Tahap I) menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi. Program ini dinamakan Program Saringan Literasi dan Numerasi (LINUS).
Matlamat LINUS
  • - Celik huruf
  • - Celik nombor
Strategi Pelaksanaan Di Sekolah
  • Program LINUS ini wajib dilaksanakan di semua SK, SJKC, SJKT dan SABK.
  • Terdapat 3 peringkat saringan bagi setiap tahun (Tahun 1, 2, 3):
  • Saringan 1 (Mac)
  • Saringan 2 (Jun)
  • Saringan 3 (September)
  • Semua murid Tahun 1 akan menduduki ujian LINUS Saringan 1 untuk menilai tahap penguasaan kemahiran asas mereka pada awal tahun setiap tahun.
  • Dikendalikan oleh guru BM/Matematik/Pemulihan.
  • Instrumen dibina dalam dwi bahasa iaitu BM-BI, BC-BI, BT-BI.

No comments:

Post a Comment